Houd overzicht

Voer als leidinggevende, of lid van het Bedrijfsopvangteam een ‘opvanggesprek’ met het slachtoffer. Zo houd je overzicht en weet je wat er nodig is om het slachtoffer te ondersteunen. Voer het gesprek binnen 72 uur na het incident, op een plek waar je ongestoord kunt praten.

Het gesprek heeft meerdere doelen. Het slachtoffer kan tijdens het gesprek zijn hart luchten. En het gesprek kan ervoor zorgen dat de medewerker zich weer veilig voelt. Ook kun je informatie geven over hoe de organisatie het incident afhandelt. En praktische hulp bieden aan het slachtoffer. Denk aan: 

  • Het registreren van het incident.
  • Hulp bij het doen van een melding of aangifte bij de politie.
  • Het verhalen van eventuele schade op de dader.
  • Het voorkomen van ongevraagde aandacht, bijvoorbeeld van nieuwsgierige collega’s. 

Aangeraden wordt om tenminste 2 vervolggesprekken te plannen: na 2 weken en na 6 tot 8 weken. Zo kun je goed volgen hoe het met het slachtoffer gaat. Denk ook aan eventuele nazorg voor medewerkers die getuige waren van het incident. Ook op hen kan agressie veel impact hebben. Bespreek dit in het teamoverleg. Op deze manier vinden medewerkers steun bij elkaar. Kijk ook of er nazorg nodig is voor bezoekers die het incident zagen gebeuren. Probeer te achterhalen wie erbij waren en hoe het met deze mensen gaat. Je kunt bijvoorbeeld aanbieden om Slachtofferhulp Nederland in te schakelen.