Doe aangifte bij de politie

Vermoed je dat het gedrag van de dader strafbaar is? Ga dan zo snel mogelijk naar de politie, liefst binnen 2 werkdagen. Doe dit in ieder geval altijd als iemand fysiek geweld heeft gebruikt. Of daarmee dreigde. Acties die face to face, via e-mail of per brief strafbaar zijn, zijn dat ook via online kanalen. Denk aan belediging of bedreiging. Beoordeelt de politie het gedrag als niet strafbaar? Dan kun je vragen of de hulpofficier van justitie het daarmee eens is. 

Aangifte, een stopgesprek of een melding?

Zorg dat je agressie- en geweldsincidenten altijd meldt. Vanuit goed werkgeverschap is het belangrijk dat de organisatie adequaat handelt bij alle vormen van agressie, bedreigingen en intimidatie. Afhankelijk van de aard van het incident, zijn er de volgende opties:

Aangifte

Aangifte bij de politie is nodig om de dader te kunnen straffen. En om eventuele schade op de dader te verhalen. Iedereen die op de hoogte is van een strafbaar feit kan daarvan aangifte doen. Doe bij voorkeur als werkgever aangifte. Zo ontzorg je het slachtoffer. Stel met het slachtoffer een schriftelijke, ondertekende verklaring op over het incident. Ga daarmee naar de politie.

Heeft de organisatie schade aan spullen die ze wil verhalen op de dader? Dan kan alleen de organisatie daar aangifte van doen. Hetzelfde geldt voor situaties waarin de dader niet wilde weggaan of een gebouwverbod had. Bepaal wie er binnen jouw organisatie contactpersoon is voor de politie. Deze medewerker is op de hoogte van de afspraken tussen politie, justitie en de organisatie.

Stopgesprek

De politie kan er ook voor kiezen om een stopgesprek te voeren. Bij een stopgesprek spreekt de politie de dader aan op zijn of haar gedrag, zodat het gedrag stopt. Dat kan aan de deur, maar ook op het politiebureau. De keuze is dan aan de dader: stoppen of aangifte en vervolging volgen. Bij een stopgesprek is er juridisch gesproken nog geen sprake van een strafvervolging. Daar is een aangifte voor nodig.

Melding

Is aangifte niet mogelijk? Doe dan een melding. Dit is om 2 redenen belangrijk:

  1. De politie legt meldingen vast. Hierdoor ontstaat zicht op de aard en hoeveelheid meldingen. En of er bijvoorbeeld sprake is van ‘probleemklanten’ of ‘probleemlocaties’.
  2. Als er meerdere meldingen zijn over 1 dader, dan weegt dat mee bij het bepalen van een eventuele straf.

Hoe doe je aangifte of vraag je een stopgesprek aan?

Aangifte doen of een stopgesprek aanvragen, kan door te bellen naar het algemene nummer van de politie: 0900-8844. Soms kan het ook digitaal. Bijvoorbeeld bij kleine incidenten waar de dader niet gevonden wordt, maar wel een proces-verbaal nodig is. Gebruikt jouw organisatie het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR) om incidenten te registreren? Dan kun je het Politie Informatie Formulier (PIF) gebruiken voor de aangifte. Of lees deze handige werkinstructie aangifte/melding doen bij de politie. Soms is het mogelijk om (gedeeltelijk) anoniem aangifte te doen. Voor de politie is een compacte factsheet opgesteld, om gericht dit soort aangiftes op te kunnen pakken. Neem deze factsheet mee naar het politiebureau, zodat de aangifte wordt opgenomen volgens de Veilige Publieke Taak (VPT-)richtlijnen.

Welke informatie is nodig voor de aangifte?

Zorg dat je de volgende informatie verzamelt:

  • Wat er gebeurde, en hoe.

  • Waar en wanneer het gebeurde. 

  • Wie erbij betrokken waren. 

  • Wat de gevolgen en impact waren voor de medewerker, de organisatie en de dader.

Vermeld altijd dat het om agressie of geweld gaat tegen een medewerker met een publieke taak. Vraag de politiemedewerker om de code VPT (Veilige Publieke Taak) te gebruiken. De aangifte krijgt dan prioriteit. En het kan leiden tot een hogere straf voor de dader.

Als vanuit de organisatie geen aangifte wordt gedaan, kan het slachtoffer ook zelf aangifte doen. Hij of zij wordt hierbij begeleid door de leidinggevende of een andere, vaste contactpersoon. Kijk of de medewerker veiligheidsrisico’s loopt. Neem maatregelen als het nodig is. Gebruik voor de aangifte altijd de adresgegevens van de organisatie, nooit het privéadres van de medewerker. 

Wat gebeurt er na de melding of aangifte?

Het slachtoffer kan bij zijn aangifte doorgeven dat hij op de hoogte wil blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen. Dit loket is een samenwerking van de politie, Slachtofferhulp Nederland en het OM.