Doe aangifte bij de politie

Krijgt een medewerker tijdens het werk te maken met agressie of geweld? Onderneem dan als werkgever zo snel mogelijk actie: ga naar de politie. Bij alle vormen van agressie, bedreiging of intimidatie. Dit geldt ook voor online agressie. Je kunt aangifte doen of melden. Of de politie kan besluiten een stopgesprek te voeren met de dader. 

Wie doet aangifte?

Help het slachtoffer door als werkgever aangifte te doen. Stel samen met het slachtoffer een schriftelijke, ondertekende verklaring op over het incident. Ga daarmee naar de politie. Een medewerker kan ook zelf aangifte doen bij de politie. Hoe dat werkt, kun je lezen op de website van de politie

Aangifte, melding of stopgesprek?

Ga je aangifte doen, het incident melden of een stopgesprek aanvragen? Dat hangt ervan af of het om een strafbaar feit gaat of niet. Weet je dit niet zeker? Overleg dan met de politie wat je het beste kunt doen. 

Aangifte

Gaat het om een strafbaar feit? Doe dan aangifte bij de politie. 

Als je aangifte doet, zorg je ervoor dat de dader vervolgd en gestraft kan worden. En dat het slachtoffer schade op de dader kan verhalen.

Melding

Gaat het wel om geweld, agressie of intimidatie, maar niet om een strafbaar feit? Meld het dan bij de politie.

Het is belangrijk om het geweldsincident of de agressie wel te melden. Zo kan de politie data verzamelen over de hoeveelheid en de aard van meldingen. En als er meerdere meldingen over 1 dader zijn, weegt dat mee bij het bepalen van een eventuele straf.

In het rapport Meer dan een vinkje lees je hoe je medewerkers kunt stimuleren om incidenten van geweld, agressie of intimidatie te melden en registreren.

Stopgesprek

De politie kan ervoor kiezen om een stopgesprek te voeren met de dader. In dit gesprek spreekt de politie de dader aan op diens gedrag. Met als doel dat de dader dat gedrag stopt. Een stopgesprek is geen strafvervolging. Stopt de dader hierna niet met het agressieve gedrag? Dan kun je alsnog aangifte doen. 

Hoe doe je aangifte?

Verzamel alle informatie

Zorg dat je de volgende informatie verzamelt:

  • Wat er gebeurde, en hoe.
  • Waar en wanneer het gebeurde. 
  • Wie erbij betrokken waren. 
  • Wat de gevolgen en impact waren voor de medewerker, de organisatie en de dader.
  • Waarom het gebeurde, en waarmee (welke voorwerpen/middelen zijn gebruikt). 

Denk ook aan andere informatie zoals foto’s (van de situatie, personen, verwondingen), camerabeelden, de verklaring van een arts of van een getuige.

Doe aangifte

Aangifte doen of een stopgesprek aanvragen, kan door te bellen naar het algemene nummer van de politie: 0900-8844. Soms kan het ook digitaal

Doe aangifte op basis van de verzamelde informatie. Vertel de politie dat u als werkgever aangifte doet, omdat het incident op het werk plaatsvond. Vermeld ook dat het gaat om een incident tegen een publieke dienstverlener. Is er na het incident sprake van schade? Zorg dan dat dit in de aangifte wordt opgenomen. 

Gebruik bij de aangifte het adres van de organisatie, niet van de werknemer.

Hoe doe je een melding?

Registreer incidenten en meldingen binnen de organisatie altijd en meld ze bij de politie. Bel hiervoor naar het algemene nummer van de politie: 0900-8844. Soms kan het ook digitaal

Contact met de werknemer

Informeer de werknemer over het mogelijke verloop van het strafproces tot en met de zitting. Vertel de werknemer dat die door de politie of door de rechter kan worden gehoord als getuige. Als de werknemer hiervoor wordt opgeroepen, gaat dat altijd via het adres van de organisatie. 

De werknemer kan bij de aangifte vragen om op de hoogte te blijven van de voortgang. Zoals het opsporen en aanhouden van de dader door de politie en wat het Openbaar Ministerie (OM) gaat doen. Het slachtoffer kan de voortgang via het slachtofferloket volgen. Dit loket is een samenwerking van de politie, Slachtofferhulp Nederland en het OM.

Goed om te weten: de medewerker kan gebruik maken van slachtofferhulp