Preventie

Het liefst wil je agressie en geweld voorkomen. Dat scheelt een hoop leed en schade. Hoe je dat doet? Stel duidelijke normen, train je medewerkers en wees gastvrij en klantgericht. 

Stel een norm: bepaal waar de grens ligt in jouw organisatie

Wanneer is gedrag acceptabel en wanneer niet? Bepaal als organisatie wat de maatstaf is. Dit helpt medewerkers om duidelijke, gelijke grenzen te stellen bij agressief gedrag. Bespreek de norm in de organisatie, zodat iedereen deze kent en ernaar handelt. En zorg dat ook bezoekers weten wat de organisatienorm is. Bijvoorbeeld door deze te noemen in de huisregels. 

Train medewerkers en fris de kennis regelmatig op

Loopt iemand kans om in zijn werk met agressie of geweld te maken te krijgen? Dan moeten medewerkers verplicht een agressietraining volgen. En kennis regelmatig opfrissen, zodat deze up-to-date blijft. Ook een cursus gesprekstechnieken kan van pas komen.

Wees gastvrij en klantgericht

Behandel bezoekers zoals je zelf behandeld wilt worden. Wees gastvrij, werk klantgericht en klantvriendelijk. Dat voorkomt irritatie en agressie. Ook een slimme inrichting van je gebouw kan helpen. Creëer een rustige, prettige sfeer. Met open ruimtes, zodat bezoekers voelen dat ze gezien worden. En medewerkers zich veilig voelen.